יום שני, 14 באוקטובר 2013

פרוייקט הטונה הגדול - חלק ב' קציצות טונה

ברוכים החוזרים לפרוייקט הטונה הגדול! פרוייקט הבישול שמגיש לכם מתכונים קלילים וטעימים מחומר הגלם האהוב והזול ביותר שאפשר להעלות על הדעת. 
אחרי שהכנו סלט צרפתי בחלק בראשון, כעת הגיע הזמן ללכלך את הידיים ולבשל עם הדג. קציצות טונה הפכו ללהיט של ארוחות ערב ישראליות בשנים האחרונות, במיוחד אצל משפחות עם ילדים שטורפים אותן היישר מהמחבת. 
לא קשה למצוא ברשת מגוון של מתכונים לקציצות טונה, אבל אם להודות על האמת, אני מוצאת את רובם מתאימים לחיך מעט ילדותי, דווקא בזכות הפופולריות שלהן אצל הגיל הקטן והאכלן. 
אז הנה הגרסא שלי, שיש בה טעמים מעט בוגרים יותר, בליווי מטבל גבינה ושום עם בעיטה חריפה במיוחד. ואם הילדים גם יאהבו - מה טוב!
הכמויות במתכון יספיקו ל-11 קציצות שיכולות בקלות להתחלק בין שני אכלנים רעבים. הן לא עושות רושם, אבל הן משביעות מאד.

נצטרך עבור מטבל גבינה שום:
1 קופסא גבינה לבנה 5% 
1 כף שמנת חמוצה
1 כף מיונז
חופן שמיר קצוץ
5 שיני שום קלופות
1 כף אבקת שום

מכינים ראשון את המטבל. מערבבים את הגבינה עם השמנת החמוצה והמיונז. מוסיפים את השמיר הקצוץ. כותשים את השום כתישה כפולה ומוסיפים לגבינה. מוסיפים גם את אבקת השום. מערבבים היטב, ומניחים במקרר עד לשימוש. ככל שתכינו את המטבל מוקדם יותר, כך הטעמים יתערבבו טוב יותר והמטבל יהיה עשיר יותר.

נצטרך עבור הקציצות:
2 קופסאות טונה במים מסוננות היטב
1 כף שמן זית
2 ביצים
3 כפות קמח
1 בצל ירוק קצוץ או עירית קצוצה
חופן שמיר קצוץ
1/4 כפית מלח
1/4 כפית פלפל שחור
2 כפות רסק עגבניות

מסננים היטב את הטונה ומפוררים בתוך קערה. מערבבים עם 1 כף שמן זית. טורפים את הביצים ומוסיפים. מוסיפים את יתר החומרים ומערבבים עד שמתקבלת עיסה אחידה. חשוב להקפיד לסנן את הטונה היטב מנוזלים, אחרת יהיו יותר מידי מים בעיסה והקציצות יתפרקו. אם מרגישים שהעיסה מימית מידי, מוסיפים עוד מעט קמח לייצוב.
מכינים קציצות שוות בגדלן (כדי שיתבשלו בקצב זהה). כדאי להכין את הקציצות מראש ולהניח על מגש חיתוך ומשם היישר למחבת.
מחממים שמן במחבת שניתן לכסות עם מכסה. כשהחום גבוה, מניחים את הקציצות ומנמיחים מיד את האש. מכסים את המחבת. כעבור כ-2 דקות בודקים את תחתית הקציצות, ואם הן מוכנות הופכים לצד השני. איך יודעים אם מוכן? אם הקציצה משתחררת מהמחבת בקלות ולא נדבקת. מכסים שוב ומטגנים עד שהצד השני מוכן גם הוא.
מוציאים ומניחים מיד במגש מרופד בנייר סופג. 



שינויים למושחתים:
רוצים ללכת על כל הקופה? השתמשו למטבל בגבינת שמנת ולקציצות בטונה עם שמן. באופן אישי, אני חושבת שהקציצות טעימות יותר אם משתמשים בטונה במים, שהרי הן גם ככה מטוגנות בשמן.

שינויים למקפידים:
המתכון כמו שהוא גם ככה מאד ידידותי לשומרי הדיאטה. ניתן לטגן את הקציצות במחבת טפלון עם ספריי שמן ואפשר גם לרסס עליהן מעט שמן ולאפות בתנור. למטבל אפשר כמובן להשתמש בגבינות דלות שומן, בשמנת חמוצה 9% ובמיוקל.

הערות אחרונות:
הקפידו לא לטגן בשמן זית. גם אם זה השמן האהוב עליכם, ולמרות היתרונות הבריאותיים שבו, הוא החלופה הגרועה ביותר לטיגונים. טמפרטורת הרתיחה שלו נמוכה מאד, מה שגורם לו להישרף מהר יותר וליצור ריאקציה לא נעימה עם האוכל שתנסו לטגן איתו. 
הקציצות לא אמורות להתפרק בטיגון או עם הוצאתן מהמחבת. אם אתם לא בטוחים במרקם, עשו ניסוי טיגון ראשון עם קציצה אחת כדי לבדוק את ה"דביקות" של העיסה ומה קצב הטיגון שלה. כך תוכלו להיות מדוייקים יותר עם הקציצות הבאות, ולא יצאו לכם קציצות שרופות או לא מבושלות מספיק.



הצעות הגשה:
מגישים בליווי של ירקות טריים, חתוכים או סלט. זיתים או חמוצים אחרים ילכו כאן גם כן יפה. המטבל מוצלח גם כליווי לקציצות, וגם לירקות. אפשר כמובן לאכול את הקציצות ישר מהמחבת, אבל האמת? לדעתי הן הכי טעימות דווקא קרות ואחרי לילה במקרר. 

הסתיים לו החלק השני בפרוייקט, ולמרות שמדובר בבישול ואפילו טיגון, אני חושבת שזה אחד המתכונים הקלים ביותר שיש. בפוסט הבא והאחרון בפרוייקט - פינוק ג'אנקי וטעים במיוחד!

אל תשכחו לספר לי אם הכנתם ואהבתם, אם גם אתם הצטרפתם לטרנד הישראלי של קציצות טונה לארוחת ערב ומה הגרסה המועדפת עליכם. אשמח לקבל הצעות, שאלות, הערות וכל דבר אחר שמתחשק לכם לכתוב לי!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה